چند راه آسان برای کنترل عصبانیت

بر کسی پوشیده نیست که یکی از بدترین موانعی که در راه تحقق موفقیت‌های شخصی و شغلی هر انسانی ممکن است بوجود بیاید، عصبانیت است. اما آموختن مهارت‌های کنترل عصبانیت کمک می‌کند تا استرس‌های موجود در زندگی را تا حد امکان کاهش بدهیم. وقتی فردی نمی‌تواند عصبانیت خود را کنترل کند از چند جهت دچار آسیب می‌شود:
– عصبانیت توانایی ما را برای خوشحالی از بین می‌برد زیرا عصبانیت و خوشحالی در تضاد با یکدیگر هستند.
– عصبانیت موجب خارج شدن روابط خانوادگی و دیگر روابط از مسیر صحیح‌شان می‌گردد.
– عصبانیت موجب کاهش مهارت‌های اجتماعی، سازش و مصالحه شده و دیگر روابط را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.
– همچنین عصبانیت به معنای شکست در کاری است که در صورت عدم عصبانیت و داشتن خلقی نرم‌تر می‌توان موفقیتی در پی داشت.
– عصبانیت منجر به افزایش فشار و استرس می‌گردد ( و این رابطه دو طرفه است، عصبانیت منجر به افزایش استرس و استرس موجب عصبانیت بیشتر است )

پرورش مهارت‌های کنترل عصبانیت

افرادی که کنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامه‌ای برای کنترل عصبانیت دارند. این نکات را بخاطر سپرده و به‌ کار بندید:

نکته اول: این سوال را از خود بپرسید؛ «آیا این موضوع 10 سال دیگر هم برایم مهم است؟» به این وسیله می‌توانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید.

نکته دوم: از خود بپرسید؛ «بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟» اگر کسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری کردن 3 دقیقه بیشتر، مسئله‌ای آنچنان مهم نمی‌باشد.

نکته سوم: تصور کنید که خود شما نیز همان کار را انجام می‌دهید. با خود رو راست باشید. قبول کنید که گاهی اوقات شما نیز جلوی یک راننده دیگر درمی‌آیید. بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی می‌شوید؟

نکته چهارم: از خود بپرسید؛ «آیا طرف مقابل این کار را بطور عمدی نسبت به من انجام داده است؟» در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد که این مسئله فقط در اثر بی‌دقتی و تعجیل رخ داده و کسی نمی‌خواسته شما را ناراحت کند.

نکته پنجم: سعی کنید قبل از گفتن هر کلامی تا عدد 10 بشمارید. انجام این کار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی می‌تواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.

نکته ششم: شمارش تا 10 را با روش‌های جدید و بهتر انجام دهید مثلا این کار را با یک تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق (از دیافراگم) به افراد کمک می‌کند تا احساس راحتی کنند.

نکته هفتم: تجربه‌ای آرامش‌بخش را تجسم نمایید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود سفر کنید. این کار را در مکان‌های امیدبخش و به دور از استرس انجام دهید.