راه های مقابله با عجول بودن

آثار، پیامد ها و راه های مقابله با عجله کردن و عجول بودن

دنیای امروز خیلی گسترده است و چیزهای زیادی برای یادگیری، دیدن و شنیدن وجود دارد و چون انسان شخصیتی کنجکاو دارد دلش می خواهد اطلاعاتی در همه زمینه ها داشته باشد و کارهای متنوعی را انجام دهد.

به همین دلیل با کمبود زمان مواجه می شود. دلایل زیر باعث می شود تنوع کار در دنیای امروزه افزایش یابد:

1. افزایش تکنولوژی
2. گسترده‌تر شدن ارتباطات
3. ارتقاع پیدا کردن سطح زندگی

افراد برای اینکه کارهای آن های بر روی هم انباشته شده و در زمان مشخص به اتمام نمی رسد دچار استرس می شوند و همین عوامل استرس زا باعث می شود کارها را با عجله انجام دهند.

در حالی که با عجله کردن نمی توانند به بسیاری از کارهای که دوست دارند در برنامه روزانه داشته باشند برسند.

می توانید با برنامه ریزی مشخص کارها را تقسیم بندی کنید و بدون اینکه عجله و استرس داشته باشید به کارهای مورد علایق خود بپردازید.

چون عجله کردن با عواقب و آثار منفی همراه است که در این مقاله به بررسی دلایل و عواقب آن می پردازیم.

منشأ شتابزدگی و عجله کردن

افرادی که عجول هستند همیشه می خواهند کارها به سریع ترین حالت ممکن انجام داده شود.

در حالی که این عجله کردن باعث می شود از کار خود در زمان حال هیچ لذتی نبرند و نتوانند خاطره ی خوشی برای خود ثبت کنند و فقط باعث می شود این افراد دچار اضطراب  و نگرانی شوند.

عجول بودن و شتابزدگی با دلایل مختلفی همراه است که نمونه هایی از آن عبارتند:

ترس ناشی از احساس خلا نهفته در فرد

تربیت فرزند

الگوی رفتاری والدین

مسائل و مشکلات مالی

اهداف زندگی

نداشتن مدیریت زمان

سبک زندگی اشتباه

نداشتن برنامه ریزی در زندگی

استرس

استرس و اضطرابی که در فرد به وجود می آید باعث می شود که فرد احساس کند هویت و شخصیت واقعی خود را گم کرده است.

برای اینکه با این احساس مقابله کند زمان های خود را پر از مشغله های مختلف می کند تا بتواند هویت خود را به دست آورد.

عوارض و معایب عجله کردن

عجله کردن در کارها اثرات منفی و جبران ناپذیری دارد و شخص اگر در کارهای مرتبط به شغلش یا کارها شخصی عجول باشد ممکن است در آخر به نتیجه موردقبولی نرسد و آثار و پیامدهای منفی به جا بگذارد.

به طور معمول عجله کردن در رفتار افراد اثر می گذارد و فردی که عجول است حالتی هیجانی همراه با اضطراب دارد که هیجان زدگی باعث می شود قدرت تمرکز فرد کاهش یابد و به خوبی نتواند بر روی مسائل فکر کند.

کاهش قدرت تفکر اگه به مدت زمانی طولانی ادامه پیدا کند باعث می شود  فرد دز زندگی احساس ناخوشایندی داشته باشد.

در ادامه با پیامدهای عجول بودن آشنا خواهید شد.

تغییرات خلق و خو

یکی از ویژگی های افراد ناموفق عجول بودن آن ها می باشد.

چون این افراد می خواهند کار را سریع به اتمام برسانند و از تمرکز کافی برای به پایان رساندن کار و اهداف خود برخوردار نیستند.

به همین دلیل به موفقیت نمی رسند و احساس ناراحتی در آن ها به وجود می آید و باعث می شود نتوانند زندگی شادی را تجربه کنند و همیشه غمگین هستند.

افرادی که به اهداف خود نمی رسند و موفقیت را درک نمی کنند به انسان هایی پرخاشگر و عصبی تبدیل می شوند.

به عبارتی دیگر این افراد سریع از کوره در می روند ودلیل آن عدم و موفقیت و به نتیجه دلخواه نرسیده در امور زندگی می باشد.

رفتار آدم های خشن و بداخلاق نه تنها بر روی جسم و روح آن ها اثر می گذارد.

بلکه مشکلاتی را برای اطرافیان ایجاد می کند.و افراد عصبی در روابط زندگی و اجتماعی با مشکلاتی روبرو می شوند.

کاهش تمرکز از مهم‌ترین آثار و پیامدهای عجله کردن

افرادی که کارها را با عجله انجام می دهند به کیفیت کار توجه نمی کنند و فقط کمیت برای آنها مهم است تا سریع کار را به اتمام برسانند.

عجول بودن باعث می شود تمرکز افراد به شدت کاهش یابد و وقتی تمرکز کم شود نمی توانند با دقت کارها را انجام دهند و به احتمال زیاد آن کار با شکست روبرو شده و به موفقیت نمی رسد.

وقتی کار نتیجه خوبی نداشته باشد.زحمت و تلاش فرد به فنا می رود و بر روی روح و روان فرد اثر منفی می گذارد و ارامش روان از طرف گرفته می شود.

دیگر پیامدهای عجله کردن

عجول بودن باعث می شود که همه جوانب کار را مورد بررسی قرار ندهیم و بدون در نظر گرفتن شرایط،تصمیم اشتباهی بگیریم و بی گدار به آب بزنیم.

افرادی که عجله می کنند درصد خطاکردن آن ها افزایش می یابد و باعث می شود موقعیت های بسیاری از دست بدهند و نتوانند تصمیم درستی بگیرند.

افرادی که عجله می کنند و تصمیمات اشتباه می گیرند در آخر به نتیجه مناسبی نمی رسند و به همین دلیل از انتخاب خود پشیمان می شوند.و احساس شکست و پشیمانی در آن ها به وجود می آید.

افراد عجول به استرس و اضطراب گرفتار می شوند و استرس باعث می شود به بیماری های روانی گرفتار شده و آرامش روانی در زندگی نداشته باشند.

اگر عجول بودن به یک عادت روزانه تبدیل شود باعث دخالت در امور دیگران،مقصر دانستن و قضاوت کردن دیگران می شود که بسیار امر ناپسندی است.

کارهایی که با عجله انجام شود هیچوقت نتیجه خوبی به همراه ندارد و بیشتر مواقع با شکست روبرو می شود به همین دلیل فرد انگیزه خود را از دست می دهد و بهانه های الکی برای عدم موفقیت می آورد.

همه موارد بالا باعث ناراحتی و عصبانیت می شود که در آخر به مشکلات روانی منتهی شده و آرامش را از زندگی انسان سلب می کند.

راه‌های مقابله با عجول بودن و عجله کردن

امروزه همه افراد گرفتار هستند و زندگی شان از مشغله های متفاوت پر است.

شما می توانید گزینه عجله کردن را انتخاب کنید یا ریلکس به کارهای روزمره خود بپردازید اما بدانید اگر عجولانه کارها را انجام دهید ممکن است به نتیجه دلخواه نرسیده و باز هم کارها را به اتمام نرسانید.

برای مقابله با عجله کردن راهکارهایی وجود دارد که در ذیل مورد مطالعه قرار دهید:

مهارت‌های مدیریتی را بیاموزید

برای اینکه به راحتی بتوانید به کارهای مورد علاقه خود برسید باید برنامه ریزی داشته باشید و زمان را مدیریت کنید.

برنامه ریزی به معنایی این نمی باشد که بسیار فشرده و کارهای خود را به سختی انجام دهید.

بلکه برنامه ریزی دقیق باعث می شود از کارهای خود لذت ببرید و در کنار لذت بردن از بهم ریختگی کارها جلوگیری می کنید و باعث می شود با آرامش کارها را به خوبی به پایان برسانید.

یکی از قسمت های جداناپذیر زندگی وجود استرس است.

همه افراد تقریبا در مواجه با دغدغه های زندگی گرفتار استرس می شوند.

راه های زیادی برای کنترل استرس وجود دارد و شما می توانید با مشاوره و استفاده از جملات مثبت و انجام ورزش های یوگا به آرام سازی خود بپردازید و ریلکس به کارهای خود ادامه دهید.

مدیریت کردن استرس و زمان بسیار مهم است و نیاز به آموزش دارد.

داشتن برنامه‌ریزی

برای اینکه با برنامه ریزی کردن بتوانید به کارهایتان برسید باید در برنامه خود،شرایط زیر را در نظر بگیرید.

قرار ملاقات ها را پشت سرهم قرار ندهید و طوری برنامه ریزی کنید که مدت زمان کوتاهی بین ملاقات هایتان فاصله باشد و مجبور نباشید به سرعت به فکر انتقال یک تعهد به تعهد دیگر باشید.

زمان اضافی در برنامه ریزی خود در نظر بگیرید چون ممکن است کارهایتان در زمان تعیین شده انجام نشود و نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

زمان خواب و بیداری خود را تنظیم کنید و به موقع بخوابید تا بتوانید صبح به موقع بیدار شوید و با انرژی کارها را شروع کرده و در زمان مشخص از خانه خارج شوید تا به طور دقیق به کارهایتان برسید.

به عبارتی اول صبح قورباغه ات را قورت بده یعنی کاری که از همه مهم تر است را انجام دهید تا در با ورزش کردن و انجام حرکات آرامش بخش و تنفس عمیق استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

طول روز بدون استرس و نگرانی به بقیه کارهای خود بپردازید و در انجام کارهای خود عجله نکنید.

نکات مهم و کلیدی برای مقابله با عجله کردن

در ابتدا از انجام دادن کارهای غیرضروری اجتناب کنید و خود را درگیر آن ها نکنید چون به کارهای مهم خود نمی رسید و با کمبود وقت مواجه می شود به کارهای غیرضروری باید نه بگویید و به همین دلیل سعی کنید با مهارت نه گفتن آشنا شوید تا به راحتی بتوانید به امور مهم زندگی برسید.
آرامش داشتن یک اصل مهم در زندگی می باشد در هر شرایط می توانید با آرامش بهترین تصمیم ها را بگیرید.برای اینکه کارها را با عجله انجام ندهید باید آرامش داشته باشید.
یکی از راه هایی که باعث کنترل استرس و اضطراب می شود ورزش کردن است.شما میتوانید با ورزش هایی همچون یوگا و مدیتیشن و حرکات آرام بخش و …استرس را از خود دور کنید. ورزش کردن به شما از نظر فکری و بدنی کمک می کند تا بهترین بازدهی را داشته باشید.
از تلفن همراه برای انجام کارهای مهم و رفاه خود استفاده کنید و خود را درگیر تلفن همراه برای کارهای غیرضروری مانند بازی و گشتن بی مورد در شبکه های مجازی و خدمت رسانی به دیگران نکنید و اجازه ندهید تلفن همراه به یک معضل و دردسر تبدیل شود وباعث ایجاد وقفه در کارهایتان شود.
استرس و اضطراب داشتن باعث می شود که درکارها عجله کنید بهتر است استرس خود را کنترل کنید و با مهارت های کنترل آن به خوبی آشنا شوید چون استرس زیاد باعث می شود به فردی عجول تبدیل شود و با پیامدهای منفی همراه خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *